پیش بینی کاهش انسولین و گلوکز ناشتا بر اساس میزان کاهش وزن بعد از عمل جراحی bariatric

8 ژانویه  2016- گزارش یک مطالعه که توسط محققان سوئدی انجام گردید، نشان می دهد درجه ی کاهش وزن برای دستیابی به کاهش طولانی مدت انسولین و قند ناشتا از نوع عمل جراحی کاهش وزن، مهم تر است.

جراحی کاهش وزن (bariatric) به طور کلی به عنوان یک اقدام نهایی برای بیماران واجد شرایط، در نظر گرفته می شود، اما نتایج مطالعه ای که در سپتامبر 2015 منتشر گردید، نشان داد که جراحی چاقی به بهبودی طولانی مدت نیمی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 برای حداقل پنج سال منجر شده است.

موسسه ملی بهداشت و تعالی مراقبت(NICE)  می گوید: افرادی که در رده ی چاق طبقه بندی می شوند و یا به تازگی به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند و یا به یک بیماری مرتبط با چاقی مبتلا هستند، می توانند کاندید عمل جراحی کاهش وزن باشند.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه گوتنبرگ داده های مطالعه ای که در سوئد بر روی افراد چاق انجام شده بود را تجزیه و تحلیل کردند . آنها اثرات تغییر وزن ایجاد شده با جراحی بای پس معده بر تغییرات طولانی مدت در قند خون ناشتا، انسولین و مقاومت به انسولین را با روش های جراحی محدود کننده، مقایسه نمودند.

 1762 بیمار طی دو سال پیگیری  و 1126 بیمار برای مدت 10 سال تحت نظارت و بررسی قرار گرفتند.آنها به سه کلاس تغییرات وزنی (کاهش وزن بیشتر از 30 درصد، 20تا30 درصد یا 20 درصد) و روش جراحی (گاستریک باندینگ، گاستروپلاستی عمودی با باند و بای پس معده )تقسیم شدند .

کاهش وزن بیش از 30 درصد در گروه بای پس معده در مقایسه با دو روش جراحی دیگر بیشتر مشاهده شد و کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون ناشتا و انسولین در میان کسانی که بیشترین وزن را از دست داده بودند، بیشتر بود.

با این حال، ارتباط بین تغییر وزن و تعدیل قند خون و انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین بین گروه های جراحی در 2 و 10 سال تفاوتی نداشت.

محققان می گویند: با توجه به میزان یکسان کاهش وزن بعد از اعمال جراحی چاقی، روش بای پس معده نسبت به روش های محدود کننده ی حجم معده دارای مزایای مستقل از کاهش وزن  بر مقدار قند و انسولین ناشتا و یا مقاومت به انسولین در طی 2 و 10 سال نمی باشد.

از این رو، اگرچه اثرات مستقل از کاهش وزن که در روش های جراحی مختلف با یکدیگر متفاوتند برای بهبودی کوتاه مدت دیابت مهم هستند، اما درجه ی کاهش وزن در کاهش دراز مدت انسولین و قند خون ناشتا از نوع روش جراحی چاقی، مهم تر است . این یافته در مجله ی آنلاینDiabetes Care منتشر شد.

منبع:


http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jan/fasting-insulin-and-glucose-reductions-predicted-by-degree-of-weight-loss-after-surgery,-study-reports-97712538.html